Friday, April 1, 2011

Bila April Tiba

Hari ni masuk suda bulan April.. sangat suka.. (^-^)

Ops, bukan sebab hari ni hari April Fool wokey!!



Kita sebagai umat Islam janganlah sambut budaya barat yang keparat tu ok.. Tak baik mengenakan orang.. Mungkin niat kita itu semua gurauan, tapi bukan semua orang bersikap terbuka ok.. Jangan nanti elok2 berkawan terus bermusuhan..

Macam-macam sejarah yang diperkatakan tentang April Fool ni.. Ada yang kata ia mula diraikan sewaktu kejatuhan kerajaan islam yang bertapak berkurun lamanya di Granada , Sepanyol yang ditawan oleh tentera Kristian.. Ada yang kata ia adalah proses penukaran tahun baru dari awal April ke awal Januari pada kurun ke-16 dulu..
Tak payahlah kita nak memeningkan kepala dengan berfikir mana satu kebenarannya.. Yang jelas di sini adalah tak baik jika kita menipu untuk mengenakan orang lain.. (^-^)

Terungkap pada sabda Nabi SAW:


“Kamu akan mengikuti sunnah umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehinggakan jika mereka memasuki lubang biawak (dhab) nescaya kamu akan mengikuti mereka. Sahabat bertanya: Adakah mereka itu kaum Yahudi dan Nasrani, wahai Rasulullah? Sabda Baginda SAW: Ya, siapa lagi kalau bukan mereka?” - [Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim


Berceramah pulak.. hehehe.. sekadar berkongsi ilmu.. (^-^)

Erm, berbalik pada bulan April tadi, intan suka sebab bulan nan indah ini adalah bulan kelahiran intan!! weee... I'm getting 25 years old!!!



April juga merupakan besday hubby n besday mak intan..

April ni juga merupakan tahun ke-5 anniversary intan ngan hubby.. Bukan anniversary kawen, tapi anniversary berchinta gitew.. (ngade-ngade sgt)


ps : moga2 dapat ni!! (^-^)


No comments:

Post a Comment